اشتیاق

طبقه بندی موضوعی
۱۷ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۲۱

چرا عفت مرعشی با قضا درافتاد؟

اظهارات حاشیه ساز خانواده هاشمی
چرا عفت مرعشی با قضا درافتاد؟
گرد و خاک رفتن به اوین هنوز نخوابیده بود که مادر مهدی هاشمی در نقش وکیل مدافع ظاهر شد و نامه ای سرگشاده برای سخنگوی قوه قضاییه نوشت.
حاشیه امنی که به چالش کشیده شد، چنان دردناک بود که عفت مرعشی را بر آن داشت تا سخنگوی قوه قضاییه را مخاطب خود قرار دهد و نامه خود را التیام دردهای اژه ای بنامد. نامه ای که حجت الاسلام اژه ای را بر آن داشت تا اینگونه پاسخ دهد: "از نامه غیرمتعارف و غیر مسئولانه نامبرده معلوم می شود که چه کسی ناراحت است و درد دارد و پیوست نامه مشارالیها ارتباطی با این جانب ندارد."
اما همسر هاشمی رفسنجانی چه چیزی نوشته بود که اژه ای را به واکنش واداشت. عفت مرعشی با این مقدمه شروع کرده بود: "جناب محسنی اژه‌ای گویا عذاب وجدان به خاطر ستمی که بر مهدی رفته شما را راحت نمی‌گذارد که با جواب سوال‌های معلوم‌الحال خودتان را تسکین می‌فرمایید. گوشه‌ای سؤالات فراوان از جریان به اصطلاح دادگاه مهدی را برایتان می‌فرستم اگر جواب دادید، سؤالات مهمتر را می‌فرستم شاید شفای دردتان باشد."
در این نامه، همسر حاج آقا، فرزند خود را بی گناه می داند و کلیه دستگاه های اطلاعاتی و قضایی را محکوم می کند به چیدن دامی برای مهدی هاشمی تا او را به سمت آن بکشانند و گرفتارش کنند. تهیه و تنظیم نامه نشان می دهد ادبیات به کار گرفته شده همانند دفاعیه در دادگاه است که توسط وکیل محکوم در آخرین جلسات خوانده می شود.
به هر حال، از زمان شروع دادگاه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، حواشی بسیار پررنگ تر از متن بودند. جلسات برگزاری دادگاه، نحوه ورود به دادگاه، زمان اعلام حکم و زمان اجرای حکم و حتی پس از اجرای آن، همگی با هیاهو و سرو صدا همراه بود. به هر حال فرزند حاج آقا پس از سال ها مقاومت و فرار از اتهامات، روبه روی قاضی قرار گرفته بود و می بایست پاسخگوی اتهاماتی چون ارتشاء و رشوه و جرایم امنیتی باشد. "این حگم پدرسوخته بازی است" اولین واکنش یکی از اعضاء خانواده هاشمی به حکم زندان مهدی بود.
فائزه هاشمی در مصاحبه با سایت حامی فتنه به نقل از مادر گفته بود که "انقلاب از اوین آغاز شده و و زندان ها و فشارها و کسانی که در زندانها بودند عامل مهمی در شکل گیری انقلاب داشت و حالا به همین شکل بنابراین تاریخ نشان داده که قطعا هیچ حکومتی با زندان کردن افراد پابرجا نمانده است و تمام این کارها نتیجه عکس درپی خواهد داشت."
اینکه خانواده هاشمی، مهدی را همپای مبارزان انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بدانند که در زندان های ستم شاهی به سر می بردند، خود جفای بزرگ به مبارزین راستین انقلاب است. رجایی ها و بهشتی ها و مطهری ها ... کجا، مهدی هاشمی کجا. الا اینکه غارت بیت المال را همپای انقلاب در نظر بگیرند!
برای یک مادر رنج کشیدن فرزند بسیار سخت است. عفت مرعشی را نمی توان از این نوع رفتارهای مادرانه مستثنی کرد. اما زمانی می رسد که جرم فرزند برای همگان محرز است و ادله آن را ثابت می کند، در این زمان خانم مرعشی می توانست به جای هوچی گری بر علیه قوه قضاییه و ارکان نظام، از طرف فرزند از پیشگاه مردم عذرخواهی کند و از دستگاه قضا می خواست تا تخفیفی در حکم فرزندش بدهد. از سوی دیگر، خانواده هاشمی رفسنجانی که همه اعضاء خود را وارد کارزار سیاسی و اقتصادی کرده اند، خانواده معمولی از این لحاظ نیستند و به انقلاب و کشور مدیون هستند و هر خطای از سوی ایشان، به مراتب تاثیرگذارتر از دیگران است. چه بزرگان در این انقلاب بوده اند که حفظ و بقای نظام و انقلاب را حتی بر جان فرزندانشان اولویت بخشیده اند و در درگاه الهی و نزد مردم، متهم به حمایت از آقازادگان خطاکار نشده اند و حس مادری یا پدری را در سرنوشت انقلاب دخیل نساخته اند.
هاشمی رفسنجانی خود نیک می داند که هر رفتار و کنشی از وی و خانواده اش زیر ذره بین است. اظهارات و نامه هایی که از سوی این خانواده در رسانه ها منتشر می شود، خالی از توهین و کنایه و تخریب نیست. چه شده است که خانواده یکی از یاران انقلاب اسلامی، تیشه در دست گرفته اند و ریشه های آن را می زنند؟ چرا عفت مرعشی، همسر حاج آقا، خطاهای فرزندش را فراموش می کند و زمانی که در مقام دفاع برمی آید، خون های ریخته شده بر پای نظامی را که شوهرش زمانی رئیس جمهور و حالا رئیس مصلحتش است را وقعی نمی نهد و از انقلاب دیگر می گوید که قرار است از اوین و مهدی هاشمی! شروع شود.
همسر هاشمی را می توان از خبرساز ترین و سیاسی ترین همسران روسای جمهور ایران نامید. شخصیتی جسور و بی پروا که این جسارت را علاوه بر بزرگ شدن در خاندان مرعشی ها، به خاطر هاشمی رفسنجانی به دست آورده است. اولین تصویر از وی در کنار هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست مجلس در سال 1360 در دیدار با کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی به ثبت رسیده است

خانم مرعشی در سال 1314 در خانواده‌ حجت‌الاسلام سید محمد صادق مرعشی به دنیا آمد. او که عضوی از فامیل بزرگ خانواده مرعشی و از نوادگان آیت‌الله سیدکاظم طباطبایی است، در سال 1337 با مهریه مقداری باغ پسته به همراه آب با اکبر هاشمی ازدواج کرد. او در کتاب خاطراتش که با عنوان "پا به پای سرو" از سوی دفتر نشر معارف انقلاب منتشر شده خود را این گونه معرفی می‌کند: «من، عفت مرعشی، همسر عالم مجاهد، روحانی وارسته، سیاستمدار نامی ایران زمین، تربیت‌یافته مکتب اهل بیت (ع)، انسان شریف و بزگوار حضرت آیت‌الله آشیخ اکبرهاشمی رفسنجانی هستم. مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال 1358 که در نجات معجزه‌وار ایشان صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1388 و صحنه‌ رای دادن در حسینیه جماران که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندروها شد.»
مرعشی پس از اظهارات جنجالی در فتنه سال 88 و سخنان تحریک آمیز برای آشوب های ضد نظام، تا سال 1393 حواشی کمتری داشت ولی دادگاه مهدی هاشمی و حکم محکومیت او در سال جاری سبب شد تا بار دیگر از سایه خارج شود و با اظهارات تندش، نگاه ها را به سوی خود جلب کند. عفت مرعشی، ماحصل زندگی خود را در زندان می بیند اما مهدی هاشمی در چنین خانواده ای رشد پیدا کرده است که دامان خود را از اتهاماتی چون رشوه، اختلاس و فساد اداری و اقتصادی و امنیتی مبرا می داند. دختر این خانواده نیز به دلایل امنیتی چند صباحی در زندان بود که به گفته خودش، مسئولان زندان را از اقداماتش در زندان خسته کرده بود. اما عفت مرعشی در طول این مدت همواره سعی کرده در کنار آنها باشد و حتی به همراه آنها چندین بار به دادگاه رفته است. به نظر می رسد این خانواده نمی تواند بدون حاشیه در عرصه جامعه حضور پیدا کند.
مهدی هاشمی که خود را قربانی می داند و از حضور خود در جبهه و خدمت به نظام می گوید، پدر در فیلم وداع آرزوی آزادی و بازگشت برای خدمت می کند، مادر همه را ناله و نفرین می کند، خواهران از فرق تا سر ارکان کشور را به خاطر مهدی، متهم می کنند و کسی را از توهین بی نصیب نمی گذارند، برادران که هر چند سعی در محافظه کاری دارند اما در نهایت آنچه را نباید، می گویند و رسانه های حامی که با گزارش ها و مصاحبه های جهت دار، سعی در مظلوم نمایی از این خانواده و بی گناه جلوه دادن متهمان این خانواده دارند.
همسر حاج آقا که در طول سال های زندگی با یکی از بانفوذترین شخصیت های انقلاب، حاشیه امنی را برای خود و خانواده اش احساس می کرد و به دفاع از آن می پرداخت، آن را در دوران جدید در خطر دیده و برای حمایت از آن بار دیگر وارد میدان شده است. او که خود را ناجی همسر در سال 58 می داند، ناجی فرزندان نیز می خواهد باشد. فرزندانی که راه خلاف رفته اند و با پاک کردن صورت مساله، همه را در محکومیت فرزندان، مقصر می داند. اما زمانی هیبت این خاندان به مسلخ کشیده شد که چپ های به ظاهر انقلابی، هاشمی را عالیجناب سرخپوش نامیدند و در دوران اصلاحات تسویه حساب های اصلاح طلبانه با او کردند. شایعات درباره ثروت افسانه ای او در همان زمان پررنگ تر شد و از خودکامگی و خفقان دوران ریاست جمهوری او مقاله ها و کتاب ها نوشتند.
به هر حال، مهدی هاشمی در سایه چنین حاشیه امنی، توانست برای خود حق امتیاز فرزند هاشمی بودن را قائل شود و ملک ایران را ملک هاشمی ها بداند و هر آنچه را خارج از قواعد انجام می داد را امری عادی تلقی کند. همین مسائل کار دستش داد و زمانی رسید که دیر متوجه شد. در همه جرایم، نگاه برخی به ریشه های جرم است. احساس امنیت، اعتماد به نفس کاذب و احساس داشتن حامی قوی، دست مجرم را در ارتکاب خطا و جرم بازتر می کند و او را جری تر می سازد و در صورت ایجاد مانع بر سر راه وی، ممکن است اقدامات خطرناک تری را که هزینه های بسیاری برای جامعه داشته باشد مرتکب شود. مهدی هاشمی نیز بر این مدار حرکت کرد که نهایت و مقصدش با سال ها مماشات، به زندان اوین ختم شد.
اما آنچه که خانواده هاشمی و به ویژه عفت مرعشی را وا داشته تا بر دستگاه قضا بتازند و مسئولین امنیتی و قضایی را با توهین مورد خطاب قرار دهند، فراری رو به جلو است. هاشمی رفسنجانی که خود را مرد تغییرناپذیر ایران پیش و پس از انقلاب می داند، بار دیگر خود را در معرض رأی مردم قرار داده اما در این ایام، دفاع او از مهدی هاشمی در افکار عمومی جامعه بازخوردهایی خواهد داشت. مظلوم و بیگناه جلوه دادن مهدی هاشمی در این ایام به هر نحوی دنبال می شود. پا به میدان گذاشتن عفت مرعشی با نامه ای که به سخنگوی قوه قضاییه نگاشته، تعطهیر اقدامات مجرمانه فرزند است تا توپ را به زمین قوه قضاییه انداخته و آن را به واکنش وادارند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی