اشتیاق

طبقه بندی موضوعی

دولتی‌ها به ما گفتند موضوع را خیلی جدی گرفته‌اید

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، ناگفته‌های خود از جریان تشکیل کمیسیون برجام، انتخابات هیئت رئیسه و جمع‌بندی این کمیسیون را تشریح کرد.

 علی‌رضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: از همان زمان که انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون به نتیجه رسید، از همان زمان نظرات متفاوت بود. اولا خیلی تلاش شد که بنده رئیس این کمیسیون نباشم و حتی پیام دادند که رئیس از ما باشد و پس از آن هر کدام از سمت‌ها مانند نایب رئیس را می‌توانید خودتان انتخاب کنید. ولی بنده که تا قبل از این برای هیچ سمتی در مجلس معمولاً کاندیدا نبودم به جهت حساسیت موضوع ایستادگی کردم.
وی ادامه داد: همانطور که گفتم در مسیر بررسی برجام، تعداد 65 سوال از منابع مختلف همچون دولت، اساتید دانشگاه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها استخراج شد که اساسا قرار نبود در اختیار کمیته‌ها قرار بگیرد و یک مسیری بود که بنا بود برای اطمینان از دقت و کار تخصصی مکمل کار کمیته‌ها باشد. سوالات تنظیمی به سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ارائه کردیم که سازمان پاسخ داد اما حتی یک پاسخ سوال یا سند هم وزارت امورخارجه در اختیار ما قرار نداد. آقای قشقاوی یک بار تماس گرفتند و به شوخی گفتند که تو خیلی موضوع را جدی گرفته‌ ای و مسئله برجام حل شده است. ولی من پاسخ دادم نه اینگونه نیست و کار بسیار جدی است. ما آمدیم دبیرخانه را فعال کردیم و شروع به تدوین کردیم و پایه و بنیان را موارد گردآوری شده و بررسی شده قرار دادیم و در مورد آن به بحث و بررسی پرداختیم و هیچ چیزی هم بدون نظر بنده مستند و تدوین نشد.
به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: در دو جلسه اولی که دوستان دولت دیدند کمیسیون روی بیداری اسلامی حساس است، آمدند و گفتند این کار بیداری اسلامی را در منطقه تقویت می‌کند. بعد سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح آمدند و در جلسه‌ای که فایل محرمانه مهمی ارائه کرد به طور منطقی و استدلالی آن را رد کرد و گفت این ادعاها بی‌اساس است و اگر محدودیت‌های تسلیحاتی را دولت اجرا کند موقعیت ما در منطقه لطمه می‌بیند. شخص آقای شمخانی در جلسه ما گفت برجام نه فتح‌الفتوح است نه جام زهر؛ آیا می‌توان این حرفها را در گزارش تاثیر نداد؟! یا در مورد موشک‌های بالستیک آقای ابوترابی فرد می‌گفتند که همین که ما بگوییم موشک‌های ما برای هسته‌ای طراحی نشده کافی است. ولی دوستان دیگر سند ارائه کردند که برخی موشک‌های ما مانند شهاب و سجیل از نظر سازمان ملل جزء این موارد قرار می‌گیرد. علاوه بر اینکه دو روز بعد از توافق برجام، نماینده امریکا در سازمان ملل سندMTCR را ثبت کرده که بین 34 کشور در حوزه موشکی بوده است و در قطعنامه 2231 به آن ارجاع داده‌اند و موشک‌های با برد 300 کیلومتر ما را شامل می‌شود ولی عزیزانی در کمیسیون دقت فنی نمی‌کردند و بر کلی‌گویی خود و خوش‌بینی اصرار داشتند.
زاکانی افزود: حال این دوستان رفته‌اند بیانیه داده و 165 مورد دستاورد ـ بدون ذکر حتی یک ایراد به برجام ـ ارائه کرده‌اند که نگاه کنید اینها همه کلیات است و راجع به انقلاب اسلامی و تاریخ اسلام نوشته‌اند.
وی ادامه داد: با تمام این حرفها ما سعی کردیم سندی کارشناسی، علمی، منصفانه و فنی ارائه کنیم حال قضاوت با دیگران و کارشناسان است ما سعی کردیم کاری با دقت بالا و کمترین خطا داشته باشیم.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی